Visitatie

Een patiënt die een chiropractor bezoekt mag verwachten dat de zorg die wordt verleend kwalitatief goed is. Om de kwaliteit van deze zorg te toetsen en te borgen en de kennis en vaardigheden van de chiropractoren te bevorderen is een visitatiesystematiek ontwikkeld. Voor registratie bij de SCN is deelname aan visitatie eens in de vijf jaar verplicht.

Visitatie is een intercollegiale doorlichting van de organisatie van het zorgverleningsproces op locatie. De nadruk ligt op de evaluatie van de geboden zorg en het professioneel functioneren. De visitatie is gebaseerd op vier domeinen:
* Evaluatie van zorg
* Patiëntenperspectief
* Praktijkorganisatie
* Professionele ontwikkeling
Uitgangspunten hierbij zijn; Nederlandse wetgeving, de Nederlandse norm NEN-EN 16224, regelgeving binnen de SCN en binnen de beroepsvereniging waarbij de chiropractor is aangesloten.
Aan de hand van verschillende instrumenten o.a., vragenlijsten, interviews, risico-inventarisatie & evaluatie, patiëntenenquête en dossieronderzoek, worden deze domeinen beoordeeld.

De visitatie wordt uitgevoerd door een visitatieteam. Dit zijn collega's die meerdere visitaties per jaar uitvoeren.
De visitatie heeft betrekking op alle in de praktijk werkzame chiropractoren.
Het secretariaat ondersteunt het visitatieteam en neemt contact op voor het inplannen van de visitatie. De beschikbaarheid van het visitatieteam is hierbij bepalend. Bij bevestiging van de visitatie afspraak wordt alle benodigde informatie toegestuurd.

Klik hier voor de; Praktijkinrichtingseisen

Wet-en regelgeving

Meer interessante informatie o.a. over wet- en regelgeving kunt u terugvinden op onderstaande sites:
Arbowet
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Belangenvereniging patiënten chiropractie
BSN in de zorg
ICA (International Chiropractors Association)
IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd)
KEW (KernEnergieWet) dossier
RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie)
VIM (Veilig Incident Melden)